História a archív

  

Súťažné autá sa na zaujímavé gemerské trate mali možnosť dostať vďaka viacerým skupinám organizátorov. Prvým organizátorom súťaže v rokoch 1997 – 2000 bol rožňavský Autošport klub Rožňava pod vedením Jozefa Proschingera, ktorý bol aj prvým riaditeľom súťaže. Neskôr organizátorskú a riaditeľskú štafetu prevzali Peter Lučko a Štefan Vanyo.

Po štvorročnej prestávke, v roku 2004, obnovila rožňavskú rally spoločnosť MotoR Service s.r.o. a v rokoch 2007 a 2008 za organizáciou súťaže stáli spoločnosti Eurobus a Tempus. Viaceré ročníky rožňavskej rally však vďačia za svoju existenciu Jánovi Liptákovi zo spoločnosti L Racing, ktorá ich finančne podporovala. Táto spoločnosť stojí aj za zrodom rally v roku 2017, ktorej prípravy sa po viacročnej prestávke chopili košickí organizátori z Auto Klubu Košice. Disciplíne rally sa v tomto regióne darí aj vďaka ústretovému prístupu zástupcov mesta Rožňava, ktorí sú dlhodobo naklonení pomôcť a podporiť túto športovú aktivitu v meste.

Na tratiach 1. ročníka Rally Rožňava sa predstavilo 20 súťažných posádok. Keďže rally sa konala v októbri, na konci sezóny, rozhodovalo sa nielen o jej víťazoch, ale aj o majstroch Slovenska. Organizátori zaradili do programu okrem tradičných rýchlostných skúšok v okolí Rožňavy a Krásnohorského Podhradia aj mestský okruh v Rožňave. Ten navštívilo veľké množstvo fanúšikov, ktorí spoznali čaro mestskej „superšpeciálky“. Rozdiely medzi posádkami boli malé. Najväčšie súboje sa odohrávali medzi Igorom Drotárom s Vladom Bánocim a Bedřichom Habermannom s Emilom Horniačkom. Úspešnejší napokon boli Prešovčania, avšak len o tri sekundy. To im stačilo k víťazstvu na 1. Rallye Rožňava a k zisku titulu majstrov Slovenska v rally.

Rallye Rožňava pokračovala v ďalších troch rokoch v stabilnom tempe, stále s inými víťazmi. V roku 2000 sa uskutočnil jej štvrtý ročník, po ktorom nasledovala štvorročná prestávka, aby došlo v roku 2004 k obnove súťaže. Tá sa vydarila, pretože na štart sa postavila až päťdesiatka posádok zo Slovenska, Česka a Maďarska a víťazstvo si odniesli Ferenc Kiss s Lászlóm Penderikom na Hyundai Accent WRC. V ďalších rokoch vystriedala súťaž rôznych partnerov. V roku 2008 sa uskutočnil posledný ročník a aj keď boli viaceré plány na ďalšiu obnovu súťaže, stalo sa tak až v tomto roku 2017. Popri tom deviaty ročník bol v celku vydarený. Svoje „sily“ si vtedy zmeralo 58 posádok z piatich krajín Európy. Najväčší boj rozpútali Jozef Béreš jun. s Róbertom Mullerom a Grzegorz Grzyb s Przemyslawom Mazurom, obe dvojice na Fiat Abarth Grande Punto S2000. Poľská posádka sa však so súťažou rozlúčila v druhý súťažný deň po strete s obrubníkom na mestskej rýchlostnej skúške a bolo rozhodnuté. Víťazstvo si odniesli Béreš s Mullerom.

Prehľad víťazov:

1. Rallye Rožňava 1997 Igor Drotár – Vladimír Bánoci, Toyota Celica GT-Four
2. Rallye Rožňava 1998 Igor Suško – Emil Horniaček, Ford Escort RS Cosworth
3. Rallye Rožňava 1999 Jiří Tošovský – Jan Krečman, Mitsubishi Lancer Evo V
4. Rallye Rožňava 2000 Stanislav Chovanec – Karel Holaň, Škoda Octavia WRC
5. Magic Rally Rožňava 2004 Ferenc Kiss – László Penderik, Hyundai Accent WRC
6. Rally Rožňava 2005 Peter Gavlák – Vladimír Kováč, Mitsubishi Lancer Evo VII
7. Redox Rally Rožňava 2006 Peter Gavlák – Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX
8. Eurobus Rally Rožňava 2007 Václav Pech – Petr Uhel, Mitsubishi Lancer Evo IX
9. Rally Iveco Rožňava 2008 Jozef Béreš jun. – Róbert Muller, Fiat Abarth Grande Punto S2000
L Racing 10. Rally Rožňava 2017 Martin Koči - Lukáš Kostka, Škoda Fabia R5